Archery Talk Forum banner

Timing van een limb-gestuurde pijlsteun

71K views 150 replies 83 participants last post by  JordinSparks  
#1 · (Edited)
Omdat de populariteit van limb-driven rests blijft toenemen, wil Hamskea ervoor zorgen dat dealers en klanten de beste prestaties uit hun limb-driven pijlrest kunnen halen. Een van de belangrijkste componenten hiervan is het identificeren van de juiste locatie om het activeringskoord aan hun ledemaat te bevestigen. Hier is een korte beschrijving van hoe we aanbevelen om het beste bevestigingspunt voor elk individueel boogmodel te identificeren, evenals de reden achter onze methode.

Voordat we ingaan op de daadwerkelijke installatie van een Hamskea Limb Driven Rest, willen we eerst het verschil verduidelijken tussen Cable Fall-Away, Limb Driven en Cable Driven. Cable Fall-Away is een methode waarbij het activeringskoord slap is wanneer de boog in de ruststand staat, waarbij de interne veer de launcher in de neerwaartse positie houdt. De neerwaartse kabel oefent spanning uit op het koord tijdens de treklus, waardoor de launcher naar de volledig opstaande positie wordt getild. Wanneer de boog wordt geschoten, trekt de interne veer van de rest de launcher terug naar de neerwaartse positie. Limb Driven en Cable Driven pijlrests werken door spanning op het activeringskoord te hebben wanneer de boog in de ruststand staat, waarbij de spanning wordt losgelaten wanneer de boog wordt getrokken. Wanneer de spanning van het activeringskoord wordt losgelaten, brengt de interne veerspanning van een Limb Driven of Cable Driven rest de launcher omhoog naar de opwaartse positie. Wanneer de boog wordt geschoten, wordt spanning uitgeoefend op het activeringskoord en trekt de launcher naar de neerwaartse positie. Het belangrijkste verschil tussen de installatie met Limb Driven vs. Cable Driven rests is waar het activeringskoord is bevestigd. Limb Driven rests hebben het activeringskoord direct aan de ledemaat bevestigd, Cable Driven rests hebben het koord bevestigd aan de opwaartse kabel of jukverdeler.

Een groot voordeel van het gebruik van een rest in de Limb Driven-modus is de mogelijkheid om de hoeveelheid tijd dat de launcher in de opwaartse positie staat, aan te passen. De ledemaatflex varieert naarmate je de lengte van de ledemaat afloopt, waarbij de meeste flex wordt ervaren aan de ledemaattip en geen flex aan de ledemaatzak. Omdat een Limb Driven rest voor activering afhankelijk is van de ledemaatbeweging, kunnen we de gevarieerde hoeveelheid flex gebruiken om de timing van de rest aan te passen. Hoe dichter het activeringskoord bij de ledemaattip is bevestigd, hoe eerder de rest de opwaartse positie bereikt en hoe langer deze in die positie blijft. Naarmate we het activeringskoord van de ledemaattip verwijderen, komt de launcher later in de treklus omhoog en bevindt zich korter in de opwaartse positie. Als het koord aan de jukverdeler is bevestigd, gaat al deze aanpassingsmogelijkheid verloren.

Bij het kiezen van de beste locatie op de ledemaat om het activeringskoord te monteren, wil je een locatie kiezen waarmee de launcher de pijl kan geleiden voor 50-70% van de schotcyclus of power stroke. Als de percentagegeleiding minder dan 50% is, kan de pijl de ondersteuning verliezen voordat deze een snelheid bereikt waarmee deze zichzelf kan geleiden. Als het percentage geleiding groter is dan 70%, is er een grotere kans op extra schok die in de rest wordt geïntroduceerd bij het schot. Het is ook belangrijk op te merken dat veerkontact kan worden ervaren boven en onder het acceptabele geleidingsbereik. De specifieke boog en de instellingen voor de treklengte/pondage kunnen een drastisch effect hebben op waar de beste montageplaats zich op de ledemaat bevindt vanwege de variërende hoeveelheid ledemaatflex. Een voorbeeld van bogen met een hogere ledemaatflex zijn de Mathews VXR, V3 en V3X. Op deze bogen raden we alleen aan om de Hamskea Limb Cord Attachment te gebruiken in gevallen waarin de montage 50-70% geleiding biedt. Als de launchergeleiding boven de 70% ligt, kan dit veerkontact en een luid klapgeluid veroorzaken als gevolg van de overmatige schok die op de rest wordt overgedragen.

Je kunt eenvoudig het optimale locatiebereik voor de bevestiging van het activeringskoord bepalen door een trektabel te gebruiken.

1. Met de boog in een trektabel, kerf een pijl en plaats deze op de rest launcher zonder spanning op het activeringskoord. Markeer de pijl waar deze de launcher in de ruststand raakt.
Image

2. Gebruik de trektabel om de boog op volledige trek te brengen en markeer de pijl waar deze de launcher op volledige trek raakt. De afstand tussen deze twee punten wordt de power stroke genoemd. Op de afgebeelde Mathews V3 hebben we een power stroke van 22” gemeten.
Image

3. Je wilt dat de launcher in de opwaartse positie staat voor 50-70% van de power stroke om een goede geleiding te bieden. Gebruik dezelfde pijl en voeg markeringen toe voor de 50% en 70% geleidingslocaties. Met de bemonsterde V3 die in stap #2 wordt genoemd, bevindt de 50% markering zich op 11” van de volledige trekmeter en de 70% markering op 15,4” van de volledige trekmeter. Je wilt dat de launcher tussen deze twee markeringen de opwaartse positie bereikt om de beste prestaties uit je limb-driven rest te halen. Op snellere jachtbogen heb ik de neiging om de 50% range te verkiezen, terwijl ik op langzamere doelbogen de 70% range zal verkiezen.
Image

4. Zodra je de acceptabele 50-70% markeringen op je pijl hebt, bevestig je het activeringskoord aan de ledemaat zonder de ledemaatpad en trek je de boog totdat de pijl de opwaartse positie bereikt. Je wilt dat de launcher tussen deze twee markeringen de opwaartse positie bereikt om de beste prestaties uit je limb-driven rest te halen. Als de launcher de opwaartse positie bereikt voordat de 70% markering is bereikt, moet je het koord verder van de ledemaattip verwijderen. Als de launcher de opwaartse positie bereikt na de 50% markering, moet je het activeringskoord naar de ledemaattip verplaatsen. Herhaal deze stap totdat je pijl de juiste geleiding heeft.

5. Zodra je de optimale montageplaats hebt gevonden, breng je de knobbelige ledemaatpad aan en installeer je het activeringskoord voor de laatste keer opnieuw.

#64 ·
Uitstekende informatie. Bedankt voor het plaatsen.

Dit zou een lange weg moeten gaan voor de mensen die nieuw zijn in de wereld van de ledemaat-aangedreven.
Eens, cool om te zien. We hebben meer van dit soort nodig

• Like
Reactions: devinhal
#5 ·
Yep, geweldige write-up en foto's. Ik heb de mijne vandaag op de tekentafel gelegd met mijn gemarkeerde pijl. Na het zien van de video waarin de man de veerspanning aanpaste, kon ik zien hoe dit de timing van de launcher beĂŻnvloedde. Ik gebruik een Blake-knoop, dus toen ik hem had ingesteld waar en hoe ik hem wilde hebben, heb ik een zilveren stift gepakt en het koord voor de veerspanning gemarkeerd. Ik hoop dat dit de herhaalbaarheid verder verbetert.
Ches.

• Like
Reactions: devinhal and rwk83
#9 ·
Devin, kun je uitleggen hoe je de launcher en de interne veerspanning correct afstelt? Een andere post zoals deze zou geweldig zijn.
Ik kan ook werken aan het maken van enkele uitleg voor deze aanpassingen. Is er nog iets anders dat iedereen altijd al wilde weten over de Hamskea's?

#14 ·
Devin is een geweldige kerel en heeft me vorig jaar via PM hier door dit exacte proces geleid.

Ik heb hier een speciale pijl voor met schilderstape erop en al mijn verschillende markeringen. Ik hergebruik hem om mijn rest periodiek te controleren.

In plaats van de rest los te laten en te gebruiken als herkenningspunt, houd ik in plaats daarvan de pijl op een consistente locatie en hoek ten opzichte van de containment cage en gebruik ik de achterkant van de cage als mijn markeringsherkenningspunt. Zolang je het consistent doet, kun je met beide methoden dezelfde powerstroke, etc. vinden.

Ik heb gemerkt dat als ik mijn rest instel op 50%, de rubberen demperstretch het na een schietsessie naar 70% brengt. Dus ik laat het daar gewoon staan of zet het periodiek terug op 50%. Het is dichtbij genoeg om hetzelfde te schieten in dat bereik.

#21 ·
Denkt iemand dat de rubberen demper problemen met de nauwkeurigheid zou veroorzaken als deze de timing kan veranderen, afhankelijk van de mate waarin deze uitrekt?
Ik gebruik de veren en daarom markeer ik mijn koord met een zilveren stift zodra ik mijn ledemaatlocatie heb gevonden om de rek te herhalen. De veerspanning kan de timing van de werper veranderen. Dus ik weet het niet, maar ik zou denken dat de rubberen demper hetzelfde zou doen.
Ik heb minder dan uitstekende prestaties gezien met een kortere slag.
Ches.

• Like
Reactions: rwk83
#16 ·
Michael Braden heeft een gedetailleerde video waarin hij uitlegt hoe de timing van de limb-driven rest de nauwkeurigheid beĂŻnvloedt met daadwerkelijke resultaten met behulp van een hooter shooter. Het is de 20 minuten waard om te bekijken.

#17 ·
Omdat de populariteit van limb-driven rests blijft toenemen, wil Hamskea ervoor zorgen dat dealers en klanten de beste prestaties uit hun limb-driven pijlrest kunnen halen. Een van de belangrijkste onderdelen hiervan is het identificeren van de juiste locatie om het actuatiesnoer aan hun ledemaat te bevestigen. Hier is een korte beschrijving van hoe we aanbevelen om het beste bevestigingspunt voor elk individueel boogmodel te identificeren, evenals de redenatie achter onze methode.

Voordat we ingaan op de daadwerkelijke installatie van een Hamskea Limb Driven Rest, willen we eerst het verschil verduidelijken tussen Cable Fall-Away, Limb Driven en Cable Driven. Cable Fall-Away is een methode waarbij het actuatiesnoer slap is wanneer de boog in de brace staat, waarbij de interne veer de launcher in de neerwaartse positie houdt. De neerwaartse kabel zal spanning uitoefenen op het snoer tijdens de treklus, waardoor de launcher naar de volledige opwaartse positie wordt getild. Wanneer de boog wordt geschoten, trekt de interne veer van de rest de launcher terug naar de neerwaartse positie. Limb Driven en Cable Driven pijlrests werken door spanning op het actuatiesnoer te hebben wanneer de boog in de brace staat, waarbij de spanning wordt losgelaten wanneer de boog wordt getrokken. Wanneer de spanning van het actuatiesnoer wordt losgelaten, zal de interne veerspanning van een Limb Driven of Cable Driven rest de launcher naar de opwaartse positie brengen. Wanneer de boog wordt geschoten, wordt spanning uitgeoefend op het actuatiesnoer en trekt de launcher naar de neerwaartse positie. Het belangrijkste verschil tussen de installatie met Limb Driven vs. Cable Driven rests is waar het actuatiesnoer is bevestigd. Limb Driven rests hebben het actuatiesnoer direct aan de ledemaat bevestigd, Cable Driven rests hebben het snoer bevestigd aan de opwaartse kabel of yoke splitter.

Een groot voordeel van het gebruik van een rest in de Limb Driven-modus is de mogelijkheid om de hoeveelheid tijd dat de launcher in de opwaartse positie staat, aan te passen. De ledemaatflex varieert naarmate je langs de lengte van de ledemaat beweegt, waarbij de meeste flex wordt ervaren aan de ledemaattip en geen flex aan de ledemaatzak. Omdat een Limb Driven rest voor de bediening afhankelijk is van de ledemaatbeweging, kunnen we de gevarieerde hoeveelheid flex gebruiken om de timing van de rest aan te passen. Hoe dichter het actuatiesnoer bij de ledemaattip is bevestigd, hoe eerder de rest de opwaartse positie bereikt en hoe langer deze in die positie blijft. Naarmate we het actuatiesnoer weg bewegen van de ledemaattip, komt de launcher later in de treklus omhoog en bevindt zich korter in de opwaartse positie. Als het snoer aan de yoke splitter is bevestigd, gaat al deze aanpassingsmogelijkheid verloren.

Bij het kiezen van de beste locatie op de ledemaat om het actuatiesnoer te monteren, wil je een locatie kiezen waarmee de launcher de pijl kan geleiden voor 50-70% van de schotcyclus of power stroke. Als de percentagegeleiding minder dan 50% is, kan de pijl de ondersteuning verliezen voordat deze een snelheid bereikt waarmee deze zichzelf kan geleiden. Als het percentage geleiding groter is dan 70%, is er een grotere kans op contact met de veren en wordt er extra schok in de rest gebracht bij het schot. De specifieke boog en instellingen kunnen een drastisch effect hebben op waar de beste montageplaats zich op de ledemaat bevindt, vanwege de variërende hoeveelheid ledemaatflex. Een voorbeeld van bogen met een hogere ledemaatflex zijn de Mathews VXR, V3 en V3X. Op deze bogen raden we niet aan om de Hamskea Limb Cord Attachment te gebruiken, omdat de launchergeleiding ruim boven de 70% zal liggen. Dit staat erom bekend dat het contact met de veren veroorzaakt en een luid klappend geluid veroorzaakt door de overmatige schok die op de rest wordt overgebracht. Deze bogen profiteren ervan om het activeringssnoer ongeveer 2-3 inch van de ledemaattip te bevestigen. Voor Mathews met minder ledemaatflex, zoals de TRX-serie, is de Hamskea Limb Cord Attachment Bracket nog steeds een geweldige keuze.

Je kunt eenvoudig het optimale locatiebereik voor de bevestiging van het actuatiesnoer bepalen door een trektabel te gebruiken.

1. Met de boog in een trektabel, plaats je een pijl en plaats je deze op de rest launcher zonder spanning op het actuatiesnoer. Markeer de pijl waar deze de launcher raakt in de brace-positie.
View attachment 7626344

2. Gebruik de trektabel om de boog op volle treklengte te brengen en markeer de pijl waar deze de launcher raakt bij volle treklengte. De afstand tussen deze twee punten wordt de power stroke genoemd. Op de afgebeelde Mathews V3 hebben we een power stroke van 22 inch gemeten.
View attachment 7626345

3. Je wilt dat de launcher in de opwaartse positie staat voor 50-70% van de power stroke om een goede geleiding te bieden. Gebruik dezelfde pijl en voeg markeringen toe voor de 50% en 70% geleidingslocaties. Met de V3 die in stap 2 is genoemd, bevindt de 50% markering zich op 11 inch van de volle treklengtemarkering en de 70% markering op 15,4 inch van de volle treklengtemarkering. Je wilt dat de launcher tussen deze twee markeringen de opwaartse positie bereikt om de beste prestaties uit je limb-driven rest te halen. Op snellere jachtbogen heb ik de neiging om de voorkeur te geven aan het 50% bereik, terwijl ik op langzamere doelbogen de voorkeur geef aan het 70% bereik.
View attachment 7626346

4. Zodra je de acceptabele 50-70% markeringen op je pijl hebt, bevestig je het actuatiesnoer aan de ledemaat zonder het ledemaatpad en trek je de boog aan totdat de pijl de opwaartse positie bereikt. Je wilt dat de launcher tussen deze twee markeringen de opwaartse positie bereikt om de beste prestaties uit je limb-driven rest te halen. Als de launcher de opwaartse positie bereikt voordat de 70% markering is bereikt, moet je het snoer verder van de ledemaattip af bewegen. Als de launcher de opwaartse positie bereikt na de 50% markering, moet je het actuatiesnoer naar de ledemaattip toe bewegen. Herhaal deze stap totdat je pijl de juiste geleiding heeft.

5. Zodra je de optimale montageplaats hebt gevonden, breng je het knobbelige ledemaatpad aan en installeer je het actuatiesnoer voor de laatste keer.

#22 ·
Ik gebruik de rest niet, maar het lijkt een goede hoeveelheid info te zijn voor degenen die dat wel doen. Zou een sticky moeten hebben zodat anderen het later kunnen vinden. Geweldige post..

• Like
Reactions: B.Hunt and rwk83
#25 ·
Ik heb, denk ik, sinds 2009 limb-driven rests geschoten en het was een Vapor Trail limb driver, jaren later kwam hamskea met de hybrid pro en ik kreeg er een en heb er sindsdien competitief mee geschoten.

Hier zijn mijn suggesties:

1. Koop de composite launcher van uw keuze, ze zijn gewoonweg in alle opzichten beter dan de metalen launchers.

2. Koop wat bcy spectra 23 koord om te gebruiken, dit spul rekt nauwelijks of helemaal niet in vergelijking met al het andere dat er is en het is mooi en klein.

3. Stel uw interne veerspanning in, voor mij is dit iets dat slechts weinigen van ons daadwerkelijk doen, maar het is gemakkelijk en het leert u hoe de rest werkt. Zoals het niet te strak aandraaien van de stelschroeven die de veerafstelplaat vasthouden, in feite kan het, als u het verkeerd doet, de plaat vastzetten en wrijving in het systeem brengen en zal de launcher niet soepel op en neer bewegen.

4. Bladhoek, ik heb de mijne meer afgesteld als een doelbladhoek, zodat het niet zo steil is. Ze komen meestal erg steil, dit betekent dat u de twee stelschroeven moet bestuderen die de hoeken afstellen en een paar kleine dunne ringen moet kopen, zodat u die hoek kunt instellen. Nu heb ik in de neerwaartse positie mijn launcher eigenlijk ongeveer 1/8 inch naar beneden gericht en dit stelt mijn launcher in staat om voorbij parallel te gaan en volledig uit de weg te gaan en als er wat terugslag is, kan het mijn veren niet raken.

5. Ik heb mijn launcher in de neerwaartse positie ongeveer 1/16 inch achter de plank geplaatst en zo kan ik de launcher 1/8 inch lager dan parallel instellen, ik doe dit zodat ik mijn pijl in mijn voorkeurspositie op het berger-gat kan plaatsen zonder dat de launcher de plank raakt wanneer de boog afvuurt.

6. Ik heb jarenlang een limb driver geschoten zonder veer op het koord, het enige probleem is het gebruik van een koord dat rekt en dat u het weer moet aanspannen. Op mijn hamskea gebruik ik ook de veer niet op het koord, maar met de spectra 23 heb ik geen problemen met het verliezen van spanning omdat het gewoon bijna nooit verandert.

7. Ik schiet een bowtech met jukken en ik bind mijn koord in het oog van het juk waar het juk verbinding maakt met de as, ik heb aan de limb en de splitsing van het juk en de jukoogjes bevestigd en ik heb nog nooit een verschil in nauwkeurigheid gezien. Ik ben een hooter shooter-man, dus ik heb getest en als ik eenmaal mijn boog op dezelfde gatnauwkeurigheid heb, kan ik het koord in een van de drie posities vastbinden en verandert het inslagpunt niet.

8. Koordspanning, in het begin behandelde ik het koord van mijn limb-driven rests als een kabelgeactiveerde rest. Het koord moest perfect zijn en als het rekte, corrigeerde ik het onmiddellijk, maar in de loop der jaren heb ik geleerd dat het de nauwkeurigheid helemaal niet schaadt. Op dit moment is mijn launcher bijvoorbeeld niet helemaal naar beneden als ik niet getrokken ben, de launcher komt ongeveer 1/16 inch omhoog omdat ik er de tijd niet voor heb genomen om hem te veranderen. Ik weet dit vanwege de hooter shooter, ik heb hem zo ingesteld dat hij meer dan één keer dezelfde gatnauwkeurigheid schiet met de kabel perfect en er dan speling in gebracht om te zien of het verandert en dat doet het gewoon niet. Natuurlijk is er een limiet aan hoeveel speling, maar als ik op een toernooi ben en ik merk dat de launcher niet helemaal naar beneden gaat, weet ik tenminste dat ik goed zit.

9. Nog een reden waarom ik de veer niet graag gebruik, is dat ik in het begin het gevoel had dat de veer door hamskea was uitgevonden omdat ze speling kregen, ik denk niet dat de meeste mensen begrijpen dat u zonder de veer speling heeft als het koord zich ĂĽberhaupt uitrekt, dus het doel van de veer is dat u aan het koord kunt trekken en de veer een beetje kunt uitrekken, laten we zeggen 1/8 inch, en deze veerspanning zorgt ervoor dat uw koord diezelfde 1/8 inch rekt voordat het speling in het systeem heeft. Maar mijn probleem met de veer is dat de veer ervoor zorgt dat de launcher eerder naar beneden wordt getrokken dan wanneer u de veer niet heeft. Waarom? Omdat wanneer u de veer uitrekt bij het instellen van uw koord, de veer bij volledige uittrekking teruggaat naar normaal, dus het hele systeem is 1/8 inch korter dan zonder de veer, dus wanneer de boog afvuurt, grijpt het koord de launcher 1/8 inch eerder en begint hem veel eerder naar beneden te trekken. Ik geef er de voorkeur aan dat mijn launcher langer omhoog blijft, dus ik gebruik de veer niet. Denk erover na, op dit moment gaat mijn launcher niet helemaal naar beneden, dus dat betekent dat mijn launcher veel langer omhoog blijft dan een opstelling met een veer.

Ik zal proberen mijn boog vanavond in de trekplank te krijgen en te controleren welk percentage ik heb, ik heb het percentage nooit gedaan, ik heb het jaren geleden gewoon met het blote oog bekeken, maar het is al zo lang geleden dat ik me de details niet meer kan herinneren.

#33 · (Edited)
4. Bladhoek, ik heb de mijne meer afgesteld als een doelbladhoek, zodat hij niet zo steil is. Ze zijn meestal erg steil, dit betekent dat je de twee stelschroeven moet bestuderen die de hoeken aanpassen en een paar kleine dunne ringen moet halen, zodat je die hoek kunt instellen. Nu, met de neerwaartse positie, laat ik mijn launcher eigenlijk ongeveer 1/8 inch naar beneden wijzen en dit zorgt ervoor dat mijn launcher voorbij parallel kan gaan en volledig uit de weg kan gaan en als er een sprong terug is, kan hij mijn veren niet raken.
Misschien lees ik dit verkeerd, maar om je "UP" blad/launcher te verlagen, heb je een langere schroef nodig, verwijder je ringen, kantel je de hele rest naar beneden of verlaag je de hele rest. Door ringen onder de up stop schroef te plaatsen, wordt de launcher omhoog gebracht. Door ringen onder de down schroef te plaatsen, wordt de down positie verlaagd. Maar nogmaals, misschien komt het gewoon omdat ik het verkeerd lees.
Ches.

#27 ·
Mooi geschreven. Ears gaf er jaren geleden een voor de VT Limb Driver. Het was niet Sticky gemaakt.

Ik heb zowel VT Limb aangedreven rests als een Hamskea Hybrid Target Pro rest. Fluitje van een cent om beide soorten rests in te stellen.

Randy Ulmer; De lanceerarm hoeft alleen maar lang genoeg omhoog te blijven om een goede pijlgeleiding te geven. Ik ga al een tijdje mee met het instellen van drop rests. Mijn eigen en dan 5 jaar werken in een boogschietwinkel en meer sindsdien. Vrij eenvoudig. Kabel rests worden over het algemeen zo ingesteld dat de lancering volledig omhoog is ongeveer 1" voor volledige uittrek - hangt af van de instructies. Limb aangedreven rests - trek aan het koord zodat de lancering naar beneden is en trek het koord aan - zorgt waarschijnlijk voor 95% of meer van alle boogschutters.

Iemand moest "jump back" (terugslag van de lanceerarm) vermelden. Dit wordt veel te vaak en meestal in de verkeerde context gebruikt. Zolang de terugslag van de lanceerarm de pijl niet stoort, is er geen probleem. Hoe vaak is er hier op AT over terugslag verteld als een echt probleem? Ik kan me geen enkel geval herinneren....

Als de rest goed is ingesteld, mag de lanceerarm de riserplank niet raken, punt. Al mijn rests hebben een opening van 1/8" en meer. Zie foto van Target Pro.

Sommige koordmaterialen worden als rekbaar beschouwd. Het rekt dus correct - geen probleem. Voor de VT Limb Driver draait u gewoon de stelschroef los en trekt u het koord strak en draait u de stelschroef weer vast. Weet wat u doet en het duurt een minuut of zo. Ik gebruik BCY #24 en heb geen probleem.

Image

• Like
Reactions: 910199