Archery Talk Forum banner

Je ELK-pijl, het goede, het slechte en het lelijke

1.7K views 46 replies 35 participants last post by  VonHoofla  
#1 ·
Ik weet niet zeker waarom ik nog zo zware pijlen maak, aangezien ik maar één eland heb geschoten in 10 tochten, maar ik denk dat ik ben meegesleurd in de penetratiesoep. Ik heb een monsterpijl gebouwd, speciaal voor de elandenjacht.
Victory (4mm) VAP 250's pijl van volledige lengte
95 grain outsert 125 grain FP/breedpunt en verlichte nokken
Weegt 607 grains
Het goede: hij blaast door gloednieuwe bone collector-doelen.
Het slechte: de doelen vernietigen de veren als ze erdoorheen gaan, dus ik moet de bone collector ondersteunen met een breedpuntdoel erachter.
Het lelijke….. deze pijl is zo stijf dat hij te hoog/te laag staat om een kogelgatafstelling en vlucht te krijgen, maar ik denk dat ik ermee doorga.

Wat neem jij dit jaar?

#2 ·
Compound;
Ik heb vele jaren geleden een heleboel Axis-schachten voor 1/2 prijs gekocht in de uitverkoop toen ze iets veranderden en heb er nog steeds een heleboel. Axis 300, HIT-inzetstuk, 3 blazers en een 125g 2-blads of Thunderhead- TAW 470

Recurve;
Accmos 400's [$35/doz] gesneden 31 3/8", standaard inzetstuk en 3- 3" veren, 145g 2-blads, TAW 442g

Ik ben een beetje roestig met de recurve, dus ik zal waarschijnlijk mijn luide Levitate schieten. Ik heb het limbsaver pad onder mijn QAD geplaatst en die string stop een papierafstand van de snaar verplaatst en het is nog steeds twee keer zo luid als mijn oudere RealmX.

#5 ·
VF TKO 300 ruggengraat, 26,5" carbon to carbon, 150 grains aan de voorkant, 3 fletch Max Stealth, QAD Exodus 125 grain, 450 grain TAW, lanceert met ongeveer 275 fps. Heb er nog geen eland mee geschoten, maar het richt schade aan bij witstaartherten.

#6 ·
De laatste 3 elanden die ik doodde met de stokbogen-pijlen waren 485 grains, 525 en 555. Pass through op alle 3, allemaal schoten van 30 yard en minder.

Maar liefst 21-22 kg op mijn vingers bij 65 cm treklengte, pijl schroeft met 160 fps.

Geen reden om een pijl die zwaar is op iets in Noord-Amerika te schieten imo.

Ik heb nog nooit een pijl van 500 grains uit de compoundbogen meegenomen naar Afrika..

Vlakke baan en pinpoint-nauwkeurigheid is wat je wilt, elanden jagen des te meer met alle laaghangende takken.

#14 ·
Ik heb pass-throughs gehad op stieren met pijlen met een gewicht van 442gn - 520gn met snelheden van 278-292fps. Ik heb zelfs 4 gaten in een stier geschoten met de lichtste pijl van 442gn op een steile schuine schot. De stier stond bergafwaarts en de pijl kwam voor de schouder binnen en ging er achter de ribbenkast en door zijn achterpoot weer uit. Dit jaar gebruik ik dezelfde setup voor het derde jaar, behalve dat ik de broadhead van Iron Will naar Exodus verander.

BE Rampage 250
29" C2C
50gn halfout
3 fletch rapt-x vanes met wrap
100gn QAD exodus
TAW 499gn @ 292fps

Mijn eerste dag jagen is 6 september, veel succes!

#16 ·
Ik weet niet zeker waarom ik nog zo zware pijlen maak, aangezien ik in 10 uitstapjes maar één eland heb geschoten, maar ik denk dat ik ben meegesleurd in de penetratiesoep. Ik heb een monsterpijl gebouwd, speciaal voor de elandenjacht.
Victory (4mm) VAP 250's pijl over de volledige lengte
95 grain outsert 125 grain FP/breedkop en verlichte nokken
Weegt 607 grain
Het goede: hij blaast door gloednieuwe Bone Collector-doelen.
Het slechte: de doelen vernietigen de veren als ze erdoorheen gaan, dus ik moet de Bone Collector ondersteunen met een breedkopdoel erachter.
Het lelijke…..deze pijl is zo stijf dat hij te hoog/de rest te laag is om een kogelgatafstelling en vlucht te krijgen, maar ik denk dat ik ermee doorga.

Wat gebruik jij dit jaar?
Ik gebruik Goldtip Velocity 300, totaal gewicht 487. Vind ze erg fijn en zal ze dit jaar gebruiken voor herten en elanden.

#21 ·
Ik weet niet zeker waarom ik nog zo zware pijlen bouw, aangezien ik maar één eland heb geschoten in 10 uitstapjes, maar ik denk dat ik ben meegesleurd in de penetratiesoep. Ik heb een monsterpijl gebouwd speciaal voor de elandenjacht.
Victory (4mm) VAP 250's pijl van volledige lengte
95 grain outsert 125 grain FP/breedpunt en verlichte nokken
Weegt 607 grain
Het goede: hij blaast door gloednieuwe Bone Collector-doelen.
Het slechte: de doelen vernietigen de veren als ze erdoorheen gaan, dus ik moet de Bone Collector ondersteunen met een breedpuntdoel erachter.
Het lelijke... deze pijl is zo stijf dat hij te hoog/de rest te laag is om een kogelgatenafstelling en vlucht te krijgen, maar ik denk dat ik ermee doorga.

Wat ga je dit jaar gebruiken?
Je klinkt als een echte doelwitmoordenaar! Atta jongen!

#22 ·
Gebruik momenteel een Sonic 340 @ 29", 75 gr messing inzetstuk, 100 gr VPA 3-blads massief en een aantal aae hybride vanes. Komt uit op 435 gr totaal pijlgewicht en zou 265-ish fps moeten vliegen. 15% foc denk ik, maar ik streefde niet naar een bepaald foc-nummer. Heb de pijl gewoon gebouwd zoals ik wilde en kwam er vrij goed afgerond uit en schoot goed uit mijn nieuwe boog.

#23 ·
Eerste jaar elandjacht voor mij, maar mijn setup zal zijn:

Goldtip Airstrike 300's van 408gr totaal met alle standaard componenten, 100gr 2" mechanisch van een of andere soort, uit een Mathews LiftX³³ 29.5" treklengte 72# 320fps

#25 ·
Nou, ik heb geen slechte of lelijke, ik schiet helaas de perfecte pijl.

Even een grapje, ik ben dit jaar een puinhoop met mijn pijlenbouw, ik heb veel te veel geïnvesteerd in 4 mm, dus ik moest het dit jaar ermee doen, en na dit jaar zal ik doen alsof het nooit is gebeurd 😏

Ik schiet 4 mm altras (300's cut 27.25C-C) met 3 talons en bohning nocks en Easton titanium half outs, was van plan om vooral te lijmen maar afgebroken omdat het me mijn favoriete kop kostte. De titanium half outs zijn tot nu toe prima, maar ik voel me er nog steeds niet super comfortabel bij.

Pijlen eindigen momenteel op 507 sinds ik verlichte nocks heb laten vallen omdat ze allemaal waardeloos waren, geen idee van de snelheid. Ik zal GK xls schieten en wie weet wat nog meer, maar ik heb opties. Zal ook een paar mechs in de koker hebben, maar nogmaals, ik weet niet zeker of ik er een op de pees zal zetten

Verbazingwekkend genoeg ben ik opnieuw tot dezelfde conclusie gekomen dat 4 mm pijlen de compromis voor mij niet waard zijn, ze hebben dingen die voor hen werken, maar ze hebben ook veel dat tegen hen werkt (voor mij)

Het goede nieuws is dat ik veel pijlen zal hebben liggen die geweldig zijn om na dit jaar op prairiehonden te schieten, ze zijn taai, maar er zijn ook genoeg taaie 5 mm schachten

#26 ·
Mijn zorg met die pijlen van $50 per stuk is dat ik niet wil schieten en scherp wil blijven in het bos - ik ben bang om een pijl in een stronk te verliezen of te breken.

Ik heb gemerkt dat ik veel scherper ben als ik een paar oefenpijlen of korhoenders schiet tijdens de jacht.

De goedkope pijlen met 2 bladen zijn gemakkelijk vlijmscherp te maken en dan terug in de koker, en geen probleem als ik er een paar in een stronk begraaf.

#27 ·
Mijn zorg met die pijlen van $50 per stuk is dat ik ze niet wil schieten en scherp wil houden in het bos - ik ben bang om een pijl in een stronk te verliezen of te breken.

Ik heb gemerkt dat ik veel scherper ben als ik een paar oefenpijlen of korhoenders schiet tijdens het jagen.

De goedkope pijlen met 2 bladen zijn gemakkelijk vlijmscherp te maken en dan terug in de koker, en het is geen probleem als ik er een paar in een stronk begraaf.
Goed punt, ik ben absoluut NIET onder de indruk van deze VP's als ik vergelijk wat ik voor andere pijlen heb betaald.

#33 ·
Ik schiet nu bijna 20 jaar met 500-532gr pijlen. Dit jaar probeer ik iets anders. Ik ga met dezelfde pijlen, maar dan met 420gr en 305fps, met de boog lager gezet.

Victory RIP TKO Elite 250's met 16gr HIT's, 100gr BH's, en waarschijnlijk mijn Q2i Fusion Xii 2.1" 4-fletch, aangezien 4 van de 6 pijlen die al hebben.

#35 ·
En natuurlijk is het hele argument voor het schieten van een zwaardere pijl niet voor schone pass-throughs op de zijkant, maar voor een dier dat zich bij het loslaten kan omdraaien en je een schouder raakt, voor die windvlaag die je perfecte schot verstoort, of voor verkeerd gerichte schoten die een dier raken in een moeilijk te penetreren deel van zijn anatomie. Het is als een verzekering, niet voor een mooie zonnige dag, maar eerder voor de ongelukken die zich voordoen. En je kunt er nog steeds vrij zeker van zijn dat je een goede penetratie en een humane doodsschot hebt.

#36 ·
Strothers rush 69 lbs
27,5 trek ACC 3-49 met messing inzetstukken
3 blazer vanes
Iron will single bevel 125
Totaal 488gr schiet 264fps
4” groep op 60 yards consistent

Ja, mijn spullen zijn oud maar werken nog steeds, maar zal volgend jaar waarschijnlijk van schacht moeten wisselen. Het wordt moeilijk om nieuwe ACC op eBay te vinden.
Waarschijnlijk ook overstappen op een nieuwe boog met 60 lbs trekgewicht.
Mijn schouders zijn niet meer wat ze geweest zijn.

De bergen in op 4 september.